Zapewne każda szkoła organizuje wewnątrzszkolne konkursy przedmiotowe, aby sprawdzić poziom wiedzy swoich uczniów, ale też wybrać najlepszych do reprezentowania placówki w konkursach międzyszkolnych. Od trzech lat w mojej szkole podstawowej jestem organizatorką kokursu przyrodniczo - ekologicznego "Mlody Przyrodnik". Chciałabym podzielić się propozycjami zadań, które rozwiązywali uczniowie w II edycji konkursu. Sprawdziły się świetnie różnicując wyniki.
Opracowała: Małgorzata Królikiewicz Instrukcja dla ucznia Test składa się z 30 zadań. Aby poprawnie rozwiązać zadania należy porównać pytanie z kolejnymi wersjami odpowiedzi i wykorzystując posiadaną wiedzę podać właściwą odpowiedź. Tylko jedna odpowiedź jest właściwa. Prawidłową odpowiedź należy zakreślić X. W przypadku pomyłki zaznacz kółkiem X i zakreśl właściwą odpowiedź. Nie wolno zakreślać odpowiedzi ołówkiem i używać korektora. Czas trwania testu 60 minut. Życzymy powodzenia!
- Celem ochrony przyrody jest:
- zachowanie ginących gatunków roślin i zwierząt
- zachowanie biologicznej różnorodności
- zabezpieczenie cennych obiektów do badań naukowych
- wszystkie powyższe odpowiedzi są prawdziwe
- Który rejon naszego kraju to tzw. „Zielone Płuca Polski”:
- Wyżyna Krakowsko – Częstochowska
- Pojezierze Mazurskie
- Puszcza Kampinoska
- wyspa Wolin
- Kiedy w głębokich warstwach wód jeziora może zabraknąć tlenu:
- latem i zimą
- wiosną
- jesienią
- nigdy nie zabraknie
- W jakim parku narodowym spotkasz limbę?:
- w Ojcowskim Parku Narodowym
- w Biebrzańskim Parku Narodowym
- w Kampinoskim Parku Narodowym
- w Tatrzańskim Parku Narodowym
- Gatunkami zwierząt objętymi całkowitą ochroną w Polsce są:
- żaba trawna, łoś, wrona
- padalec, jeż, ropucha szara
- bóbr, dżdżownica, wróbel
- pająk krzyżak, żubr, kaczka krzyżówka
- Najważniejszą funkcją bakterii i grzybów występujących w każdej biocenozie jest (są):
- prowadzenie procesu fotosyntezy
- intensywne procesy oddechowe
- rozkładanie szczątków roślinnych i zwierzęcych, zapewniające krążenie materii
- prawidłowe są odpowiedzi a i c
- Wybierz punkt, w którym wyliczono choroby zakaźne:
- próchnica, odra, cukrzyca
- ospa, różyczka, odra
- miażdżyca, krzywica, ospa
- płaskostopie, zapalenie płuc, kurza ślepota
- Sosny mające niski pień i rozgałęzioną koronę rosną:
- samotnie
- na skraju lasu
- w puszczy
- w głębi lasu
- Do roślin leśnych należą:
- poziomka, koniczyna, dąb
- sosna, poziomka, mniszek
- sosna, poziomka, dąb
- poziomka, koniczyna, mniszek
- Wyrzucamy różne śmieci. Niektóre z nich są szczególnie groźne dla środowiska. Który zestaw zawiera tylko takie?:
- butelka szklana, kubeczek plastikowy, karton po napoju
- papier, tektura, butelka plastikowa
- akumulatory samochodowe, lekarstwa, baterie
- puszka po konserwach, karton po napoju, lekarstwa
- Pomnikami przyrody mogą być:
- stare drzewa lub krzewy, aleje lub grupy drzew
- głazy narzutowe, skały i jaskinie
- źródła i wodospady
- wszystkie powyższe odpowiedzi są prawdziwe
- Do jakiej grupy organizmów zaliczysz człowieka?
- konsumentów
- producentów
- reducentów
- konsumentów i producentów
- „Efekt szklarniowy” ujawniający się w ekosystemie Ziemi jest wynikiem:
- zjawisk zachodzących na Słońcu
- zwiększenia się ilości dwutlenku węgla w atmosferze
- uaktywnienia się zjawisk geotermicznych
- przemieszczania się biegunów zimna na Ziemi
- Wybierz zwierzęta, które w okresie zimy zapadają w odrętwienie lub sen zimowy:
- żaba moczarowa, mazurek
- niedźwiedź brunatny, okoń
- padalec, jaskółka brzegówka
- wąż Eskulapa, jaszczurka żyworodna
- Symbolem Światowego Ruchu na rzecz Dzikich Zwierząt jest:
- panda
- koala
- niedźwiedź brunatny
- leniwiec
- Istotną różnicą między organizmami roślinnymi a zwierzęcymi jest:
- samożywność roślin i cudzożywność zwierząt
- samożywność zwierząt i cudzożywność roślin
- budowa komórkowa ciała zwierząt i brak takiej budowy u roślin
- prawidłowe są odpowiedzi b i c
- Na przejrzystość wody nie mają wpływu:
- gnijące szczątki roślin i zwierząt
- różnorodne zanieczyszczenia
- rozpuszczone w niej gazy: tlen i dwutlenek węgla
- drobne organizmy żywe unoszące się w wodzie
- Pod wpływem intensywnie rozmnażających się glonów woda w jeziorze przybiera barwę siną, czerwoną lub zieloną. Zjawisko to nazywamy:
- anabiozą
- zakwitem
- gniciem
- prawidłowe są odpowiedzi a i c
- Który szereg zawiera wyłącznie nieodnawialne zasoby przyrody:
- węgiel brunatny, gaz ziemny, ropa naftowa
- wiatr, rośliny, gleba
- drewno, energia słoneczna, zwierzęta
- węgiel kamienny, woda, torf
- Związkiem niszczącym warstwę ozonową w atmosferze jest:
- dwutlenek węgla
- dwutlenek siarki
- tlenek węgla
- freon
- Z powodu dużej zawartości ołowiu w spalinach, przy trasach samochodowych nie należy:
- wypasać krów i uprawiać warzyw
- siać kwiatów
- sadzić krzewów ozdobnych
- sadzić drzew ozdobnych
- Wybierz prawidłowe informacje, dotyczące porostów:
- – rosną tylko tam, gdzie nie mogą żyć rośliny
- – nie spotyka się ich w miejscach bardzo zanieczyszczonych
- – mogą być wskaźnikiem czystości powietrza
- 1,2
- 2,3
- 3
- 1,2,3
- Pole ziemniaków spryskano środkiem chemicznym przeciwko stonce ziemniaczanej. Które z ogniw biocenozy kumuluje najwięcej substancji trujących:
- ziemniaki, ponieważ bezpośrednio działano na nie środkiem trującym
- stonka, gdyż zjada bezpośrednio liście ziemniaka
- człowiek, ponieważ jest ostatnim ogniwem łańcucha pokarmowego
- ryby, ponieważ trujący środek chemiczny został spłukany przez deszcz i dostał się do wody
- Wytwarzane w naszych domach śmieci mogą być unieszkodliwiane. Taki sposób walki ze śmieciami nazywamy:
- sterylizacją
- utylizacją
- rekultywacją
- żadna powyższych odpowiedzi nie jest prawdziwa
- Główną przyczyną kwaśnych deszczów są:
- tlenki siarki i azotu
- fluor i ozon
- metale ciężkie
- związki chloru
- Spośród podanych niżej organizmów wybierz prawidłowo ułożony łańcuch pokarmowy:
- człowiek – plankton – larwy owadów – ryby
- ryby – plankton – larwy owadów – człowiek
- plankton – larwy owadów – ryby – człowiek
- larwy owadów – człowiek – ryby – plankton
- Wskaż ptaki, które przed zimą odlatują z Polski do ciepłych krajów:
- wróble i sowy
- jaskółki i skowronki
- bociany i dzikie gęsi
- prawidłowe są odpowiedzi b i c
- Które drzewo iglaste gubi igły na zimę?:
- sosna
- świerk
- modrzew
- jodła
- Smog to:
- mgła tworząca się po burzy
- rodzaj szkodliwej mgły
- zakaz palenia tytoniu
- zwierzę prehistoryczne
- Ropuchę od żaby odróżniamy po:
- długości nóg
- budowie i barwie ciała
- śliskiej skórze
- brodawkowatej, silnie chropowatej skórze
KARTA ODPOWIEDZI
1.D |
16. A |
2. B |
17. C |
3. A |
18. B |
4. D |
19. A |
5. B |
20. D |
6. C |
21. A |
7. B |
22. D |
8. A |
23. C |
9. C |
24. B |
10. C |
25. A |
11. D |
26. C |
12. A |
27. D |
13. B |
28. C |
14. D |
29. B |
15. A |
30 D | REGULAMIN II SZKOLNEGO KONKURSU PRZYRODNICZO - EKOLOGICZNEGO „Młody Przyrodnik” Cele:
- Wyłonienie najlepszych młodych miłośników przyrody.
- Pogłębienie wiedzy przyrodniczo – ekologicznej uczniów.
- Rozwijanie umiejętności rozwiązywania problemów zgodnie z posiadaną wiedzą i przyswojonym systemem wartości.
- Wyrabianie szacunku do przyrody i jej piękna.
Zasady konkursu:
- Konkurs ma charakter otwarty. Kierowany jest do wszystkich uczniów klas IV – VI, którzy wyróżniają się wiedzą przyrodniczo – ekologiczną.
- Konkurs ma formę testu składającego się z 30 pytań, rozwiązywanego metodą jednokrotnego wyboru (1 punkt za dobrą odpowiedź).
- Uczniowie rozwiązują test w szkole pod nadzorem nauczycieli przyrody.
- Konkurs zostanie przeprowadzony w dniu 25 kwietnia 2005r.
- Prace oceni Jury złożone z nauczycieli przyrody.
- Uroczyste podsumowanie konkursu odbędzie się 26 kwietnia 2005r. w czasie Festiwalu piosenki przyrodniczo – ekologicznej z okazji obchodów Dnia Ziemi 2006.
Nagrody: Uczniowie, którzy zdobędą największą liczbę punktów otrzymają dyplomy oraz nagrody książkowe na zakończenie roku szkolnego. Wszyscy uczniowie otrzymają podziękowanie za uczestnictwo w konkursie. |